söndag 8 juni 2008

Skivrecension: Ulrike - Vardagen är en kamp

Ni som läst några av mina tidigare recensioner tycker säkert att jag i vissa fall är alldeles för frikostig med betygen. Att sätta höga betyg kan säkert ses som ett bra tillfälle att slicka röv, men sanningen är den att eftersom jag köper 99% av skivorna jag recenserar, resulterar det oftast i höga betyg, jag köper ju fan inte sånt jag inte gillar. Självklart har det blivit ett och annat djupdyk som man ångrat i skivköpandet, men oftast har jag koll på vad det är jag tjackar. I detta fall har jag faktiskt inte betalat en spänn för skivan, och skulle förmodligen inte köpt den om jag inte hade fått den. Men, en skiva är en skiva och ska naturligtvis få den chans den förtjänar, ibland leder ju såna här situationer till rena uppvaknanden.

I fallet Ulrike, och deras CDr "Vardagen är en kamp" (Halvkass Production, 2005), är det fortfarande ganska sömnigt, efter hela tre (!) genomlyssningar. Helt enkelt inte min kopp té, men det finns såklart guldkorn här med. Vissa riff är riktigt snygga, och då och då lyser lyriken upp den annars relativt grumliga punksörjan, med genomtänkta och finurliga formuleringar, en företeelse som i många andra liknande fall snarare lyser med sin frånvaro. Ändå har jag svårt att ta till mig Ulrike's hurtiga råpunkrock, det vill inte fastna helt enkelt. Men som sagt, ibland skräller det rejält, som den utmanande texten till "Din hjärna är som en tom ölburk" eller trallpunkriffet i "Herrarna", uppfriskande. Jag behåller guldkornen och lägger resten på is ett tag framöver. Jag kanske lär mig uppskatta sånt här en vacker dag, vem vet?
5/10
/Jocke

Köp skivan från Halvfabrikat

Photobucket

Inga kommentarer: