måndag 9 juni 2008

Skivrecension: Shades of Grey/Massmord split CD

Efter att ha hört två av Stockholmspunksen Shades of Grey's bidrag till denna split (Profane Existence, Vex, Contraszt, Blindead Productions, 2008) på deras Myspace, var förväntningarna på bandet enormt höga. Redan i öppningsspåret "Throw the first stone" sätter man en jävligt hög standard, som ligger långt över snittet i scenen, både vad gäller instrumenthantering och låtskrivarmässigt. Fan, vad det låter bra! Musikaliskt står man stadigt med båda kängorna i metalinfluerad, politisk crustcore, utan att det för dens skull någonsin blir monotont eller tråkigt. Detta tack vare effektiva och extremt smakfulla kryddningar, i form av 2 X tjejvrål som kompletterar varandra perfekt, väl avvägda skiften i trumspelet och ett gitarrlir som känns som att det hela tiden är på väg nånstans. De vemodiga melodierna och skrikande strängbänden går in i varandra och skapar rymd och atmosfär. Arrangemangen är klockrena, lyssna på extremt aggressiva "Capitalism must come to an end" så fattar ni vad jag menar. Ljudmässigt finns det heller inte mycket att klaga på, här låter det verkligen som att man lagt ner själ i arbetet och verkligen tagit sig tid till, att förpacka låtarna väl. Fem spår bjuds det på, vilket tyvärr känns lite kort. Skulle gärna hört mer, de här låtarna ger mersmak! Fullängdare någon?
9/10

Shades of Grey på Myspace

Över till Massmord, som släppte ett av förra årets bästa crustalbum ("Unleashed", Halvfabrikat m fl). I och med den plattan gjorde bandet i mitt tycke en kraftig uppryckning från debutalbumet "Inget liv/Ingen död" (Crimes Against Humanity, 2006), som aldrig riktigt fångade mitt intresse.
Det första som slår mig när jag för första gången lyssnar på de nya låtarna, är att bandet tycks ha dragit ner ganska kraftigt på tempot. Öppningsspåret "På pestens svarta vingar" inleds med ett hyfsat tungt och slött stycke, som sedan brister ut i klassisk Massmordkäng. Fast långsammare. Tyvärr. Och det blir inte mycket hurtigare i de andra låtarna heller. När det väl d-taktas låter det för slött, helt enkelt (med undantag för pigga "Missnöjets ruiner"). Avsaknaden av det som förut gjorde att Massmord brann, inger nu känslan av att bandet går på sparlåga. En annan sak som gör att bandet tappat kraft, är förlusten av vokalisten Tijana, som med sina extremt pissförbannade skrik skapade dynamik och kraftigt bidrog till, att jag håller "Unleashed" så högt. Kvarvarande gaphalsen Sonny gör dock en stark insats, karln verkar definitivt ha hittat sin grej vid det här laget. Bästa låten just nu, tillsammans med redan nämnda "Missnöjets ruiner", stavas "När skymningen faller" och byggs på en grund av fyrtakt, som passar bandet bra. Dessa två låtar, i kombination med Sonny's stabila vrålande och en del schysta arrangemang, inger ändå tillräckligt med hopp för att våga se fram emot ett nytt släpp. Massmord kan faktiskt betydligt bättre än såhär.
5.5/10

Massmord på Myspace

Officiell hemsida