onsdag 26 mars 2008

Skivrecension: Ictus - Imperivm

I en tid, då det tuffaste som finns verkar vara att skriva så långa låtar som möjligt, utan att det egentligen händer särskilt mycket, känns spanska mangelplutonen Ictus i det närmaste som en frälsning. Bandet drog igång verksamheten i april 2004, med ambitionen att skapa gigantiska stycken musik, som kan beskrivas som både vacker och våldsam och som förmedlar känslor, genom smidigt avvägda och snyggt sammansatta partier, något som bandet själva valt att kalla "Opera-core". För den inte fullt så bildligt talande, kan bandets musik beskrivas som en schysst mix av trash, hardcore, grind, crust och sludge, framfört med en enorm precision.

"Imperivm" (Alerta Antifascista m fl, 2007), är bandets andra fullängdare. Utöver debutalbumet "Hambrientos de un sol distinto" (In My Heart Empire m fl, 2005), har man även värkt fram en 10" split med landsmännen i Okban, samt en 12" split med norrbaggarna i numera nedlagda This Thing Called Dying.

Första sidan av plattan rivstartas med ett saftigt tvåtaktsröj, som fångar mitt intresse direkt och bjuder upp till dans i form av både mosh och windmill-headbanging. Då jag inte vill framstå som en komplett dåre inför nyfikna grannar och förbipasserande (jag bor på första våning med fönster ut mot gatan), nöjer jag mig dock med att nicka försiktigt på skallen samtidigt som jag totalmyser i soffan. Ljudbilden byggs ut med snygga tempoväxlingar och en kraftfull dynamik, som få band av den här storleken behärskar. Efter knappa tjugo minuter är första halvan slut och girig som man är, vill man bara ha mer. Vänder på plattan, möts av en något mer tillbakahållen inledning, som efter knappa två minuter briserar i ett sanslöst trashmangel med välljudande och ångestladdade harmonier. Och såhär håller det på, man bygger upp, blåser skiten ur skallen på lyssnaren, bryter ner och plåstrar om, bara för att bjuda på en ny fläskig omgång av ångestladdat konstmangel. Bäst är ändå uppbyggnaden med det spansktalade spoken-wordpartiet och dess uppföljning (ca sju och en halv minut in i andra delen), vilket kan avlyssnas HÄR. Gör det, bli frälst och tjacka "Imperivm", det senaste verket från ett band, som stoltserar med något så ovanligt, som förmågan att skriva tjugominuters mastodontepos som aldrig blir tråkiga. Köp, du kommer inte att ångra dig.
8/10

Ictus på Myspace

Officiell hemsida