söndag 18 maj 2008

Skivrecension: Let Me Out/First Cut split-CD

Haffade denna split-CD (Akashic Records, 2008) på dess "releasefest" i Skara för ett par dagar sedan, efter att ha bevittnat båda banden live. Först ut, både då och på skivan, är Örebros Let Me Out, som bidrar med sex låtar snabb, catchy och hård skatepunk/hardcore, i stil med Gorilla Biscuits, NOFX eller ett uppspeedat Pennywise. Det är tight, hurtigt och överlag väl framfört. Hyfsat stabila låtar och stilenlig sånginsats. Det enda som inte riktigt funkar för mig är texterna, som känns lite väl ostiga emellanåt. Det är klassiska hardcoreteman som behandlas, uppblandat med kärleksbekymmer á la tonåring. Vokalisten Vini har dock en stabil stämma, och efter att ha upplevt gänget på en golvspelning (bara det ger utslag på hardcoremätaren) kan jag inte göra annat än att dra på mig baggybrallorna, blingblinget och kepsen och ge upp. Kill the Rich!
7/10
/Jocke

Let Me Out på Myspace

Photobucket

First Cut från Oskarshamn lirar i ungefär samma liga, fast väljer att ta det hela i en något mer aggressiv riktning (kanske inte så konstigt med tanke på att man delar medlemmar med utmärkta grindbandet
The Arson Project). Inte mig emot, tvåtakssmisket i första låten "Try to understand" låter som ett yngre och råare Raised Fist, eller kanske Section 8? Gissar att båda banden spelats flitigt hemma hos vem det nu är som skriver låtarna. Skatevibbarna lyser också igenom och sätter sin prägel på bandets sound, som dessvärre lider av en i min smak något för komprimerad ljudbild. Detta intryck förstärks troligen av att föregående akt har en ganska öppen produktion, så det är helt ok. Det smiskar på som satan och samtliga medlemmar i bandet behärskar sin roll jävligt bra. Ge mig mer!
7/10
/Jocke

First Cut på Myspace