tisdag 23 september 2008

Skivrecension: Implode - Memento Mori

Äntligen ett bra skäl att bryta tystnaden. Har ju inte skrivit en rad i den här bloggen sedan strax efter Hultsfred, senaste inlägget var väl The Process/Rentokiller splitten. Därför var det extra tacksamt att få hem Mariestad-/Skövdebandet Implodes senaste i brevlådan. Har följt bandets utveckling ett tag, och jag måste säga att det går jävligt fort framåt! Vi snackar halvmelodisk (men inte desto mindre manglig) trash/döds med en riktigt vass sång-/vrålinsats som rör runt rejält i grytan, med fet produktion signerad Marko Tervonen (ex The Crown, numera i Angel Blake). Förra demon visade på stor potential från ett hungrigt, ungt och hetsigt band, samma potential hörs även denna gång, om än i ett något mognare och mer sammanhållet format. Känns som att formen börjar infinna sig nu, låtarna är bättre och de musikaliska insatserna är på en jämn och hög nivå. Största klivet framåt får ändå tillägnas vokalisten Viktor Brunö, som äntligen tar steget och släpper ut demonerna på riktigt. Mer strupe, mindre Hanson, med andra ord! Fett som fan. Det enda som i mitt tycke kan finslipas ytterligare, är låtarrangemangen. Ibland vänder det på en femöring utan att man riktigt hänger med, detta är dock inget stort problem, men lite smidigare övergångar skulle eventuellt ha petat upp betyget ytterligare ett snäpp.

Lite blastbeats har man även lyckats peta in denna gång, vilket tyder på karaktär. Favoritlåt än så länge får bli (den omedvetna?) Venom-passningen "Welcome to Hell", som inleds med skönt trashsmisk och grind, för att sedan fläska på med finstämd (men ack så typisk) rensång i refrängen. Om du gillar band som The Haunted, In Flames, Slipknot, Soilwork och i viss mån även At the Gates, kolla upp Implode, så kan du bli den coola killen som hade koll redan på demotiden, när gänget släpper sin albumdebut. För att det lär hända råder det nog inga större tvivel om, snarare är det en tidsfråga. Jag gillar skiten!
8/10
/Jocke

Implode på Myspace